Popradar Spotlight: Hermes Barzelini




We hebben hem tijdens de afgelopen Haagse Popnacht, waar hij met zijn videoclip van de song “Acceptatie” genomineerd was voor “Beste Video”, al mogen zien vlammen: Hermes Barzelini. Hermes is een opkomende rapper uit de Haagse Schilderswijk/Transvaal. Hij neemt je mee in zijn wereld via een storytelling flow in combinatie met directe bars. Ooit begon hij met rappen in het Musicon en ging hij als MC en producer door het leven. Nu bouwt hij met zijn TrapHop aan zijn eigen carrière met als doel om vernieuwing te brengen aan de muziekscene en een persoonlijke boodschap te verkondigen.

“Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor hoe geluid ontstaat. Toen ik een jaar of dertien was zag ik een filmpje over de synthesizer. Daar was ik ontzettend van onder de indruk. Hoe kan zo’n ding zulke rare geluiden produceren en waar komt het geluid zelf vandaan? Ik ben toen begonnen met het demonteren van elektronisch speelgoed dat geluid maakt om de bron te achterhalen. Het intrigeerde mij dat het geluid digitaal werd opgewekt en er geen daadwerkelijk instrument te bespeuren was. Dit was de start voor mijn interesse in elektronische muziek. Naarmate ik ouder werd ging ik werken met muziek software, zoals Madtracker, en begon ik met het maken van mijn eigen muziek.

Mijn eerste serieuze muzikale periode was toen ik achttien jaar oud was en ik begon te rappen in een kleine formatie samen met een beatmaker en twee rappers, onder de naam “de Harde Kern”. We maakten Nederlandstalige straat rapmuziek en we hebben zelfs nog in de oude Asta gestaan. Die tijd was heel inspirerend voor mij: toeleven naar optredens en studiootjes bouwen in kelders. Hierna heb ik een tijdje niks gedaan met muziek, maar pakte ik het uiteindelijk toch weer op, nu als producer. Dat was in 2009, de housemuziek leek wel opnieuw uitgevonden. Elke avond zat ik achter mijn laptop melodieën te verzinnen. Uiteindelijk kwam dit me de keel uit en miste ik de mic. Het begon daardoor steeds meer te kriebelen om het rappen weer op te pakken. Straatrap begon ook commercieel te worden, mede dankzij de artiesten van het label Wilde Westen, dus er was meer draagvlak voor. Ik heb tegen mezelf gezegd “we gaan het gewoon weer doen”. In 2017 heb ik de Nederlandse scene goed bestudeerd, gekeken hoe de teksten eruit zien, nieuwe producers ontdekt en sinds 2018 ben ik gas aan het geven. 

Vaak willen artiesten een groot huis of meer status. Mijn doel is om een organisatie te ontwikkelen waarin muziek, educatie en sociale hulp samenvallen. Ik wil jonge artiesten bereiken en hen de tools geven die ik zelf ook nodig had gehad om lastige periodes door te komen. Ik wil voorkomen dat ze stagneren in het creatieve proces of in hun leven. 

Afgelopen jaren heb ik moeilijke periodes doorgemaakt. In 2014 raakte mijn vader ziek en ben ik een lange tijd mantelzorger geweest. Een jaar later kwam hij te overlijden. Dat was een grote klap. Snel erna overleed een goede vriend van me. De derde klap was dat mijn moeder ziek werd. Ook voor haar heb ik een periode mantelzorg gedaan en zij is er godzijdank heelhuids bovenop gekomen. Wat ik mijzelf moet nageven is het doorzettingsvermogen tijdens die periodes, want ik heb nooit gedacht “fuck it, ik geef op.” Deze drive helpt mij ook in mijn muziek. Ik gun andere jongeren die heftige periodes doorgaan de handvatten die zij op zulke momenten nodig hebben.

Ik heb me de afgelopen tijd enorm positief ontwikkeld. Toen ik begon in de muziekscene voelde ik me als een vlieg, maar nu ben ik een wesp. Ik heb minder angsten, ik ben zekerder van mijn zaak en ik laat me niet stoppen. Een wesp ook niet, die beweegt gewoon door weer en wind en als je hem wegslaat komt hij weer terug, daar kan ik mee relaten. De gebeurtenissen in mijn leven hebben mij zo gevormd. Ik ben er humble door geworden en ik heb ook respect gekregen voor wat mensen in de zorg voor ons doen. Ik heb beseft dat het leven niet voor altijd is en dat het morgen al voorbij kan zijn. Nu probeer ik elke dag met volle teugen te leven. Binnen mijn teksten maak ik nog regelmatig referentie lines naar mijn vader toe; de wijze lessen die hij mij heeft meegegeven, dat ik die niet zal vergeten en dat ik mijn kracht om door te zetten van hem heb. 

Ik heb teksten die ik in een half uur heb geschreven en teksten waar ik weken over heb gedaan. Dan krijg ik op verschillende momenten een ingeving. Dat gebeurt op de vreemdste plekken, bijvoorbeeld op werk, als ik in bed lig of als ik aan het sporten ben. Er komen dan ineens een paar regels in mij op en dan denk ik “ja man, die moet ik hebben”. Mijn nummer “Acceptatie” is vanuit zulke ingevingen ontstaan tijdens mijn bezoeken aan ziekenhuizen.

Voor mij is de sweetspot van muziek maken om na middernacht de studio in te gaan en er zo’n bepaalde sfeer heerst en je weet dat je teksten ready zijn. Dat is voor mij het moment dat ik in mijn element ben en staat de tijd even stil. 

De sound van mijn nieuwe single “Timer”, geproduceerd door Jim Beatz, is anders dan mijn vorige werk. De energie is grof en vernieuwend. De boodschap achter de track is dat je altijd moet blijven doorgaan. Ook al zitten we in een pandemie en is schakelen moeilijk, toch zal je moeten proberen om creatief te blijven en het beste uit jezelf te halen. Aan de andere kant uit ik ook mijn frustratie die ik voel over de maatregelen die ons zijn opgelegd.

De vervolg track na “Timer” is een samenwerking met een Haags icoon uit de voormalige rapformatie DHC. Dit heb ik trouwens nog met niemand gedeeld, een soort primeur dus. Ik heb altijd contact met hem gehad op een laag pitje en vorig jaar nodigde hij mij uit om in zijn studio langs te komen. Daaruit is een track gerold. Wil je weten over wie ik het hier heb? Hou mijn socials dan in de gaten. 

De pandemie maakt het op dit moment lastig als artiest, maar het heeft mij ook creatiever gemaakt. Ik ben mezelf gaan verdiepen in wat ik nog niet kon, bijvoorbeeld mixen en masteren. Ook ben ik begonnen met het editten van video’s en online content. Dat is de positieve draai die ik aan deze tijd heb kunnen geven: mijn zelfontwikkeling vergroten en mijn creativiteit verbreden. Meer kan ik op dit moment niet doen.”

Beluister hier de muziek die Hermes Barzelini inspireert.