Popradar Spotlight: Milu Chen



Milu Chen is een multidisciplinair artiest en event organisator uit Den Haag. Zo maakt ze met haar platform “high On catnip studio” videoclips, animaties en televisieprogramma’s. Afgelopen weekend organiseerde ze in Cultuurlab het Halloween event “Füzz” met opkomend muzikaal en artistiek talent. Ook is ze backing vocalist bij Loveth Besamoh en schrijft ze haar eigen nummers onder de naam “Muli”. 

In dit interview vertelt ze over haar droom om een nieuwe plek te creëren waar kunstvormen samen komen, hoe muziek in haar leven is gekomen en wat samenwerken voor haar betekent. 

Kunst was eigenlijk altijd al aanwezig in mijn leven. Mijn vader merkte mijn drive om te tekenen op rond mijn tweede toen ik een hele grote tekening had gemaakt op de muur met een rood potlood. Hoewel mijn vader hier niet heel blij mee was, kreeg hij wel het idee om een kleurboekje voor me aan te schaffen. Hij kwam ook laatst met een oud schoolrapport van mij uit groep 1 aanzetten, waarin stond dat ik helemaal los ging als ik muziek hoorde en gelijk begon te dansen. 

De mensen en dieren om me heen inspireren mij om kunst te maken en de karakters in mijn werk haal ik vaak uit mijn omgeving. Het schrijven van muziek gaat meestal vanuit gevoel terwijl de andere kunstvormen gebaseerd kunnen zijn op een thema, een fantasie of op een verhaaltje. Ik maak multidisciplinaire kunst omdat ik een hele brede interesse heb en mijzelf niet wil beperken tot één ding. Dat is soms ook lastig want je wil natuurlijk overal goed in zijn en dat is gewoon niet gelijk zo. 

Van mijn zesde tot mijn zestiende had ik gitaarles, maar ik oefende niet zoveel. Daarna heb ik het een paar jaar laten liggen. Ik was een wilde puber en ging ik heel veel naar evenementen met een enorme fascinatie voor de artiesten en hun muziek.

Toen ik op mijn 21ste naar Aruba verhuisde realiseerde ik me hoe erg ik het miste om muziek te maken en ben ik het weer gaan oppakken. Rond die tijd kwam de Arubaanse band Santo Blanco op mijn pad en ben ik mee gaan spelen als backing vocalist en percussionist. We traden vaak op en jamden bijna elke dag op het strand of in een soort anti-kraak huis wat vroeger een cocktail & sigarenbar was. Hier woonde ik ook. Ik leerde drummen en bassen en ik ben enorm gaan experimenteren met synthesizers. Ook begon ik met het schrijven van mijn eigen nummers. 

Afgelopen zomer waren Omer van Soldt en ik met het project “Kunstmest” uitgekozen tot één van de zes beste ideeën bij de VPRO Dorst pitch. Het idee van “Kunstmest” is om jonge kunstenaars te interviewen en dat op een toegankelijke manier te presenteren. We willen een platform worden waar mensen in aanraking komen met nieuwe kunst op een begrijpelijke manier. Ik merk wel eens dat kunst niet begrepen wordt door mensen die niet in de kunstsector zitten en daar willen we iets aan doen. Vooral in deze tijd leek het me goed om zo’n kunstplatform te hebben omdat er voor een lange tijd geen expositieruimte was. 

Mijn projecten, waaronder Kunstmest, voer ik uit onder de naam “high on catnip studio”. Ik heb katten altijd erg leuk gevonden en ze zijn ook een grote inspiratie voor mij. Op internet waren video’s waarin katten catnip gevoerd kregen (een soort kattendrugs) heel populair. De katten worden dan helemaal gek van enthousiasme. Ik vond die gemoedstoestand wel een passende naam voor mijn projecten. In mijn fantasiewereld zijn de dieren die ik teken allemaal hyperactief, spacend of een beetje gek. De speelsheid die in de naam verwerkt zit vind ik leuk, het is een playground waar alles mogelijk is. Ik maak nu ook veel videoclips onder deze naam. In de toekomst wil ik het platform nog meer uitbreiden. 

De video van AVA NOVA bij het nummer Ramen is één van de videoclips die ik heb gemaakt. Deze video was dit jaar genomineerd voor een Haagse Popprijs. Robin Dirksen (AVA NOVA) is een goede vriendin van mij en samen met Julianne Wever vormen zij de meiden van Mispoes. Zij organiseren events en vormen samen een prachtig dj duo.

Op ons vijftiende hadden we samen een bandje en daar is eigenlijk alles ontstaan. De band heette Beautiful Mess omdat we het leuker vonden om te kletsen tijdens de repetities dan te oefenen, wat onze muziek niet ten goede kwam. We waren altijd bezig met feesten, feesten organiseren & muziek. We zijn echt samen opgegroeid in de evenementensector. 

Toen Robin het nummer Ramen uitbracht voelde ik er gelijk een connectie mee en vroeg ik haar of ik de videoclip zou mogen maken. We hebben ideeën uitgewisseld en het leek ons alle twee leuk om een bad te vullen met ramen. Ze heeft me daarna helemaal vrijgelaten om het concept uit te werken.

Verder heb ik video’s voor BoxRuba, Coco Vanilla, D.C. Schneider en Blue Milk gemaakt die binnenkort uitkomen. Ook komt er een video van me uit voor de Royal Surf Club. Dit begon als een promotiecampagne voor sokken, maar is nu compleet uit de hand gelopen. Ik schreef er namelijk ook nog een theme song voor en uiteindelijk is de video eerder een korte film dan een promo video.

Ik ben nu veel zekerder in mijn werk dan eerst. Vroeger wilde ik heel veel, maar kon ik het nog niet en nu kan ik veel meer en wil ik het nog steeds. Ik zal altijd blijven leren, maar ik ben nu een stuk professioneler. Ik denk ook dat levenservaring belangrijk is. Dat je lekker in je vel kan zitten geeft ook veel zekerheid, en dat je op de juiste plek bent met de juiste mensen om je heen.

Ik zou graag een soort clubhuis willen creëren, een speeltuin waar je samen kan komen en waar je kan samenwerken. Een plek waar je kan doen whatever you want. Waar ik muziek kan maken, vette feesten kan geven, werk kan verkopen, eten kan maken en dat vervolgens allemaal kan delen met de community. Ik zie zo’n plek wel in Den Haag voor me want zoiets is er nog niet echt. De PIP komt er het meest bij in de buurt. The Balcony, 1646, Trixie en The Grey Space zijn ook geweldige plekken. Verder vind ik de Gekke Geit een hele leuke plek omdat er een vrij gevoel heerst en ze openstaan voor mensen van buitenaf die wat willen organiseren. Toch vind ik dat er nog een plek bij kan waar alle disciplines gemixt worden. Niet alleen muziek of kunst, maar het complete plaatje. 

Het evenement dat we gisteren organiseerden, Füzz, is ook een soort droom van mij geweest. Het was een Halloween feest met verschillende muzikanten en visuele kunstenaars. Ik heb dit samen met een vriend van mij, Loveth Besamoh, opgezet. We hebben zoveel getalenteerde vrienden om ons heen die het spannend vinden om op te treden of nog net aan het begin van hun carrière staan. We willen hen heel graag een safe space aanbieden om hun ding te doen. Daarnaast willen we gelijk een community opzetten vanuit dit feest. Het is heel erg belangrijk dat mensen samen kunnen komen, nieuwe invloeden kunnen krijgen, van elkaar leren en steun aan elkaar hebben. Dat is een heel belangrijk element in de samenleving. Met dit evenement hebben we veel steun en hulp gekregen van The Spectrum Space, Riot Bookings, Fonds 1818, Cultuurlab & STAD en niet te vergeten onze vrienden. We groeien graag in de toekomst met ze door!

Wat ik nog leuk vind om te melden is dat ik bezig ben met nieuwe projecten: sinds kort speel ik mee als backing vocalist met Capibara en zal binnenkort met hun meespelen tijdens de opkomende shows! En met wat vrienden hebben we een experimentele noise band opgericht. We heten Knots en we hebben op 4 november in The Grey Space ons eerste optreden. Het is herrie, maar wel aangename herrie. Ook spelen we met Loveth Besamoh op 5 november bij Popradar en 6 november is er bij ons in de studio (melkwegstraat 16) een evenement waar ik aan mee help. Het is georganiseerd door medestudenten van ArtScience, KABK(kunstacademie) om geld in te zamelen voor degene die gaan afstuderen. Hier gaat ook onder andere Fuzzy Teeth optreden en andere vette acts. En er is een flea market!! Check it out! :)

Benieuwd naar welke muziek Milu inspireert? Luister het hier